Co to jest Sitemap? Praktyczne wyjaśnienie i przykłady


Co to jest Sitemap? Praktyczne wyjaśnienie i przykłady

Sitemap – co to takiego?

Sitemap, inaczej mapa witryny, to plik zawierający spis wszystkich dostępnych stron na danym serwisie internetowym. Służy przede wszystkim do informowania wyszukiwarek internetowych o strukturze i hierarchii witryny, co umożliwia skuteczniejsze jej indeksowanie. Dzięki sitemaps wyszukiwarka może znacznie łatwiej odnaleźć i zindeksować nowe lub rzadko odwiedzane strony.

Sitemaps są tworzone w formacie XML i zawierają listę wszystkich adresów URL dostępnych na danej witrynie, które mają być zaindeksowane przez wyszukiwarki. Oprócz samego adresu można też przekazać dodatkowe informacje, takie jak częstotliwość aktualizacji strony, jej priorytet w hierarchii witryny, datę ostatniej zmiany czy też informacje na temat stron, które są związane z daną stroną (np. dla witryny e-commerce, gdzie podstrony produktów mogą być związane z główną stroną produktu).

Jak działa Sitemap?

Podstawowym celem sitemaps jest ułatwienie wyszukiwarkom odnalezienie i zindeksowanie wszystkich stron na danej witrynie. Dzięki temu użytkownikom wyszukiwarek łatwiej będzie odnaleźć określoną stronę. Nie oznacza to jednak automatycznie, że każda strona dodana do sitemap zostanie zaindeksowana. Wyszukiwarki samodzielnie decydują, które strony indeksować i w jakiej kolejności.

Dodanie sitemap do witryny może również pomóc w identyfikowaniu błędnych linków, które mogą prowadzić do stron, które nie istnieją lub są niedostępne. Dzięki temu można szybko naprawić błędy i poprawić wrażenia użytkowników podczas przeglądania strony.

Przykłady Sitemap

Poniżej przedstawione są dwa przykłady sitemaps:

Przykład 1:
„`xml


https://www.przykladowawitryna.com/
2022-01-01
monthly 1.0


https://www.przykladowawitryna.com/produkty
2022-01-01
weekly 0.8


https://www.przykladowawitryna.com/o-nas
2022-01-01
monthly 0.5


„`

W tym przykładzie sitemap zawiera trzy adresy URL: główną stronę witryny, kategorię produktów i stronę o nas. Każdy z tych adresów ma określony czas ostatniej modyfikacji, częstotliwość aktualizacji oraz priorytet.

Przykład 2:
„`xml


https://www.przykladowawitryna.com/produkt1
2022-01-01
yearly 0.8


https://www.przykladowawitryna.com/produkt2
2022-01-01
yearly 0.8


https://www.przykladowawitryna.com/produkt3
2022-01-01
yearly 0.8


„`

W tym przykładzie sitemap zawiera trzy strony produktów. Wszystkie trzy strony mają takie same wartości dla wszystkich dodatkowych informacji.

Podsumowując, sitemap jest niezbędnym narzędziem zarówno dla właścicieli stron internetowych, jak i dla wyszukiwarek. Poprzez przekazanie informacji o strukturze witryny, sitemap umożliwia bardziej efektywne indeksowanie stron, co w rezultacie przyczynia się do polepszenia widoczności i pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.